تبلیغات
پایگاه مقاومت بسیج شهدای نیروی انتظامی استان فارس - بازخوانی خطبه 26 تیر 88 هاشمی
 
پایگاه مقاومت بسیج شهدای نیروی انتظامی استان فارس
درباره وبلاگ


امیدواریم لحظات خوشی را در این وبلاگ سپری کنید.
این وبلاگ به پایگاه شهدای نیروی انتظامی استان فارس تعلق دارد.
خواهشمندیم با انتقادات و پیشنهادهای خود ما را در جهت پیشرفت وبلاگ یاری نمایید.
سربلند و پیروز باشید.

مدیر وبلاگ : مدیریت
نظرسنجی
بهتر است کدام مطلب ها تقویت شوند؟








شنبه 9 بهمن 1389 :: نویسنده : مدیریت

محمد كاظم انبارلویی

هاشمی رفسنجانی در دیدار دانشجویی یك‌شنبه گذشته تاكید كرد؛ "همچنان بر مواضع‌ام در نماز جمعه معتقدم". این خبر پیش از آنكه در رسانه‌های داخل انعكاسی داشته باشد زینت بخش تیتر رسانه‌هایی در داخل و خارج بود كه بر طبل بی‌مهری با انقلاب و اسلام می‌كوبند.

                                      

خطبه‌های 26 تیر 88 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلیل ویژگی‌های خاص آن مورد استقبال مردم بویژه نمازگزاران قرار نگرفت به همین دلیل از آن زمان تاكنون ایشان توفیق قرائت خطبه در جمع نمازگزاران جمعه تهران را پیدا نكرده‌اند.

بازخوانی خطبه 26 تیر 88 به بهانه بیانات اخیر ایشان خالی از لطف نیست. نگارنده یك بار دیگر از اول تا آخر متن كامل خطبه‌ها را مرور كردم. لحن ایشان یك لحن مشفقانه و دلسوزانه و در جستجوی راه حل برای مشكلی بود كه به هر حال پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به دلیل نقض عهد و پیمان ضلعی از رقابت در تعهد به اسلامیت و جمهوریت نظام پدید آمده بود.

اینكه راه حل‌ها یا بهتر بگوییم مواضع ایشان در خطبه‌های 26 تیر نتیجه‌ای در بر نداشت نیاز به واكاوی دارد.

1- اولین خطای آیت‌الله هاشمی نام گذاری برای مشكل پدید آمده بود.

ایشان نام این مشكل را "بحران" نهاد و بر آن در خطبه‌ها تاكید فرمود. وی مخالفت با نتایج انتخابات و ادعای تقلب را جدی گرفته بود. مردم در تمام ایران خوب می‌دانند به چه كسی رای دادند و معادله رای به نفع چه كسی بود.
شورش اشرافیت بر جمهوریت نظام آن هم در حالی كه پایگاه‌های رای فرد حائز اكثریت در میان محرومان و مستضعفان دیده می‌شد را نمی‌توان یك بحران نامید. این مشكلی بود كه در 9 دی 88 و 22 بهمن همان سال به گونه‌ای حل شد كه سرمایه اجتماعی نظام را به شدت افزایش داد.

بحران یاد شده دردرون ضلعی بود كه رای مردم را بر نمی‌تابید.
بحران "هویت" و بحران "سازمان" این ضلع را رنج می‌داد. معترضان از یك طرف به سلطنت طلبان و منافقین وصل بودند و از طرفی به احزابی كه به هر حال ریشه در انقلاب داشتند مانند مجمع روحانیون مبارز، حزب مشاركت، مجاهدین انقلاب و...

شیفتگی به قدرت و بی‌مهری به رای مردم آنها را به یك وادی انداخت كه هر روز اوباما، نتانیاهو و ساركوزی برای آنها كف می‌زدند و رادیو بی‌بی‌سی و رادیو آمریكا و دیگر رسانه‌های فاسد در غرب قدرت رسانه‌ای خود را در اختیار معترضان قرار داده بودند.

باند تبهكار و فاسد مرتبط با اجانب در 13 آبان، 16 آذر، روز قدس و روز عاشورای سال گذشته با رونمایی از چهره واقعی خود نشان داد به هیچ ارزشی از ارزش‌های انقلاب و اسلام و نظام و مردم پایبند نیست بلكه فقط به رسیدن  قدرت - آن هم به هر قیمت - فكر می‌كند.

آیت‌الله هاشمی در 26 تیر 88 مواضعی را اتخاذ كرد كه اگر خوشبینانه آن را تفسیر كنیم می‌توانیم آن را از روی دلسوزی بدانیم.

اما ایشان با حوادث تلخ 13 آبان كه معترضان چراغ سبز به آمریكا دادند و در روز قدس شرم آورترین شعارها را به نفع اسرائیل سردادند و در روز 16 آذر به ساحت امام(ره) اهانت كردند و در روز عاشورا شعار علیه "اصل ولایت فقیه" دادند، چه می‌خواهد بكند و این رفتارها را چگونه توجیه می‌كند؟!

نمی‌شود این قطعه سیاه ازتاریخ را كه هویت معترضان را به خوبی فاش می‌سازد نادیده گرفت و از صفحه تاریخ محو كرد. این نوعی توهین به شعور مردم است.

2- دومین موضعی كه ایشان در خطبه26 تیر مطرح كرد، توجه به موضوع قانون بود. ایشان گفت: "باید با قانون مسائلمان را حل كنیم و از قانون تجاوز نكنیم." تاكید بر قانون حرف خوبی است. طرف معترض از ابتدا قانون را زیر پا له كرد و وارد رقابت شد. قرار بود آنها التزام به قانون اساسی داشته باشند. قرار بود التزام به ولایت فقیه داشته باشند. قرار بود رای مردم را گردن نهند اما به راحتی از همه اینها عبور كردند. آنها رای 6 فقیه و 6 حقوقدان را در مورد نتایج انتخابات قبول نكردند و در مهلتی كه رهبری برای باز شماری صندوق‌ها مقرر فرمودند نمایندگان خود را معرفی نكردند. صندوق‌ها بازشماری شد و هیچ اثری از ادعای آنها مبنی بر تقلب دیده نشد. نتایج انتخابات تائید و رای رئیس‌جمهور تنفیذ شد. آنها نپذیرفتند و پای در راه محاربه با نظام گذاشتند و هنوز هم از این راه برنگشته‌اند. اگر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر مواضع خود مبنی بر احترام به قانون در 26 تیر اصرار دارد باید از این جماعت تبری بجوید.

3- آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های 26 تیر بحق به جایگاه مردم و رای مردم تاكید كرد و فرمود: "مبنای فقهی امام(ره) این بود كه حكومت اسلامی بدون حضور مردم نمی‌شود اگر مردم راضی نباشند حكومت اسلامی نخواهد بود."

حتی رای مردم را آن قدر محترم شمرد كه گفت: "روزی پیغمبر اسلام بعد از غدیر به حضرت علی(ع) گفت؛ تو ولی این امت هستی. اگر دیدی این مردم راضی بودند و تو را قبول كردند و با اجماع و اكثریت آمدند شما بپذیر و متولی امر شو، اگر دیدی اختلاف كردند ولشان كن و بگذار هر كاری كه می‌خواهند بكنند".

واقعا باید به جایگاه مردم، رای آنها و حضور آنها احترام گذاشت زیرا بدون اراده آنان حكومت اسلامی تحقق نمی‌یابد.
نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نشان داد اكثریت آن هم در اندازه دو سوم آراء كدامین سو هستند. طرف مقابل با تهمت تقلب این رای را بر نتافت و به اردو كشی خیابانی روی آورد. در اردوكشی خیابانی هم شكست خورد. این اردوكشی خیابانی فقط در تهران و یكی دو شهر انجام شد.

حال باید دید اگر آقای هاشمی رفسنجانی بر مواضع خود در 26 تیر پایبند است حاضر است رای و قدرت مردم در خیابان را به رسمیت بشناسد.

 همزمان با همین جلسه‌ای كه ایشان با چند دانشجوی گیلانی تاكید بر مواضع 26 تیر خود داشتند، رئیس دولت بر آمده از رای مردم هشتاد و پنجمین سفر استانی خود را برگزار می‌كرد. او و هیئت همراه به مدت 3 ساعت در میان ده‌ها هزار نفر از مردم رشت تا ورزشگاه شهید عضدی مشایعت شد. رئیس جمهور در سفر دوم و سوم استانی به شهادت آمارها و نظرسنجی‌ها و عكس‌ها و تصاویر هوایی مورد استقبال كم‌نظیر و شاید هم بی‌نظیر قرار می‌گیرد. واقعا پیام مردم در این استقبال‌ها چیست؟

این "حضور" حماسی و آن "رضایت" را بدون كشف و شهود با چشم سر می‌شود دید. انكار آن به چه كسی آسیب می‌زند؟

دولت اكنون قانون هدفمندی یارانه‌ها را كه دولت‌های پیشین به هر دلیل از اجرای آن شانه خالی كردند، با بهترین شكل ممكن دارد اجرا می‌كند، قیمت‌ها در برخی اقلام چند برابر شده است. دولت با اتكای به كدام سرمایه اجتماعی دارد این كار را انجام می‌دهد؟

آیا هنوز با این همه پشتیبانی و حمایت مردم، در خصوص مقبولیت و مشروعیت دولت تردید وجود دارد؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 26 تیر 88 تصریح كرد؛ اعتماد مردم مخدوش شده است ما دچار تردید شدیم. سئوال این است پس از یك سال و اندی آیا باز هم وزن اجتماعی مخالفان را بالاتر از وزن رای مردم و اعتبار دولت می‌دانید!؟
آیا وزن چند شعار موهن در برخی اردوكشی‌های خیابانی بالاتر از شعارهای آسمان كوب و قوی مردم در سفرهای استانی رئیس‌جمهور است كه هنوز این تردید در ذهن آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خلجان دارد كه تصریح فرمودند "بر همان مواضع قبلی استوارم."

من هر چه فكر كردم نتوانستم مناسبت روایتی را كه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان خطبه دوم مبنی بر توصیه پیامبر به علی(ع) در خصوص رها كردن حكومت مطرح كردند درك كنم. خواندن این روایت آن هم در شرایطی كه اقتدار نظام الهی داخل در اوج است و در منطقه، ایران تعیین كننده مناسبات قدرت است و در جهان حرفی برای گفتن دارد چه معنی دارد؟ در شرایطی كه فریاد، "ما اهل كوفه نیستیم علی تنها بماند" ذكر دائمی ملت است - چه موافق دولت چه مخالف دولت - تفوه به این سخن چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟!

 اگر فرض محال بگیریم و روزگاری در كشور خدای ناكرده شاهد چنین پدیده‌ای باشیم سئوال این است كه آیت الله هاشمی‌رفسنجانی‌ها كجا باید بایستند؟ مردم شیفته علی و ولایت دوست دارند او را در صف اهل ولایت ببینند.
اكنون كه ملت بزرگ ایران رو سفید از امتحان‌های بزرگ برآمده و دست رد بر فتنه‌گران زده و در برابر دسیسه‌های جنگ نرم دشمن هوشمندانه ایستاده است و از نظام و ولایت مقتدرانه دفاع می‌كند، چرا باید تردید كرد كه كجا بایستیم؟!

4- آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های 26 تیر 88 خطاب به مردم گفت؛ "شما مرا می‌شناسید هیچ وقت از این تریبون نخواستم جناحی استفاده كنم همیشه فرا جناحی حرف می‌زنم. من به هیچ طرفی تمایل ندارم. راهی پیدا كنیم متحد كشورمان را به پیش ببریم."

همان وقت خوبان روحانی مشفقانه از آیت الله هاشمی رفسنجانی گله كردند كه تریبون نماز جمعه جای صحبت جناحی یا فراجناحی نیست. باید در آنجا مواضع حكومت و ولایت گفته شود. امام جمعه باید به بازخوانی و باز تولید پیام و مواضع نظام بپردازد آن را نباید با یك میتینگ حزبی اشتباه بگیرد. متاسفانه در خطبه‌های

 26 تیر ایشان جناحی صحبت كرد و مواضع مخالفان در مورد بی‌مهری به رای ملت را تكرار كرد و راه حل‌های ایشان هم مشكلی را حل نكرد. بلكه معترضان را تا مرز اهانت به مقدسات نظام و محاربه با اصل نظام در روز عاشورای سال 88 پیش برد. پس تكرار حرف های جناحی و ماندن بر همان مواضع مشكلی را حل نمی كند و جایگاه و مرتبت گوینده را در نگاه مخاطبان فرو می‌كاهد. ما خود كه ناقد آن سخنان هستیم این را ظلم به كسی می‌دانیم كه سابقه خدمت او به امام و نظام انكار نشدنی است. نمی‌دانیم این ظلم را خود ایشان چگونه بر خود می‌پسندد؟!
5- یكی از پیشنهادات آیت الله هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های 26 تیر برای خروج از بحران (بخوانید مشكل) این بود كه فرمود: راه برای مناظره، مذاكره، مباحثه و استدلال باید باز باشد شاید در مدت كوتاهی به اقناع برسیم." مناظره، مذاكره، مباحثه و استدلال مربوط به 10 روز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است. هر كس هر چه داشت آن موقع باید مطرح می‌كرد و می‌گفت و مردم هم در رای خود داوری می‌كردند. وقتی مردم رای خود را به عنوان داوری درباره آن مناظرات به صندوق‌ها ریختند باید صندوق‌ها را باز كرد و آرا را شمرد. پیشنهاد  مذاكره و مناظره و مباحثه بازگشت به نقطه اول است. باید به رای مردم احترام گذاشت. رای مردم هم در بازشماری آرا است نه تداوم مناظره‌ها و اردوكشی‌ خیابانی و ...

اكنون دولت نزدیك به دو سال است مستقر شده و كارهای بزرگی انجام داده است. ایستادن بر مواضع 26 تیر آن هم با راه حل مناظره برای "اقناع" آیا منطقی است؟

مردم در رفراندوم 9 دی و 22 بهمن 88 در سراسر كشور رای "نه" به فتنه‌گران دادند. سران فتنه اكنون در زندان نفرت افكار عمومی به سر می‌برند. چرا اقناع مردم را نادیده بگیریم و به عدم اقناع یك تیم كج سلیقه و لجوج كه دروغ تقلب را به سفارش جرج سوروس یهودی و راسموسن در رادیو بی بی سی و رادیو آمریكا باب كردند اینقدر بها بدهیم.

6- سخن آخر اینكه اگر واقعا ایشان خواهان حل مشكل یا به قول خود بحران هستند به جای اصرار روی مواضع خطبه 26 تیر، بیایند مثل میلیون‌ها ایرانی بر مواضع رهبری تاكید كنند تا حداقل مانع دور افتادن از مردم و انزوا شوند.
تكرار آن مواضع بی‌مهری به خود و مردم است. ضمن آنكه بدخواهان و مخالفان نظام را هم راضی نمی‌كند. آنها به هیچ چیز جز جدایی آیت‌الله هاشمی از نظام و مردم رضایت نمی‌دهند

www.rajanews.com      




نوع مطلب : توقف ازاد، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :